سبلة عمان

سبلة عمان (https://www.s-oman.net/avb/index.php)
-   سبلة ترويح القلوب (https://www.s-oman.net/avb/forumdisplay.php?f=12)
-   -   قصيد غزليه للفاهمين في الشعر مش للي ما يفهموش (https://www.s-oman.net/avb/showthread.php?t=557794)

رئيس الوزراء 02/10/2009 02:27 PM

قصيد غزليه للفاهمين في الشعر مش للي ما يفهموش
 
جرحنى بلقمة ناشفة و العيش عندك طرى....
يا تقلان عليا ليه ارحمنى يا مفترى

يا حبشتكة يا حبشتكة .. القلب من الحب اشتكى...
يوم دمع و حزن ويوم فرح و هشتكة

حبيبى يا ناس حلقلى و سايق ف التنفيض....
قلوله يرحم قلبى و ميعملش فيها عبيط

الواحد ممكن ينسى همه ! . و ممكن ينسى ورد شمه! ..
بس لا يمكن ينسى حبيب طلع عين أمه

حبشوش محبوش .. طرطم مرطوش .. فسخ فسيخ .. جطسطو سجسطا...
زى الاهبل تقرا اى حاجة

يا روش و آخر روشنة .. يا طبيعى من غير تنشنة ..
عيش عالناس كلها و متعش عليا انا

يا ملقح جوا ف قلبى وانا قلبى مش متين
الشعر لااحد المصريين:كاشخ:

أبو المقدام العماني 02/10/2009 02:40 PM

معقوله

جريحة الزمن 02/10/2009 02:42 PM

إن كانت هذه للفاهمين فكيف هو حال من هي لغير الفاهمين؟؟؟؟؟

عز الله بيكون إعتزال جماعي للشعراء عن كتابة الشعر :كاشخ:

زهرة الأقحوان 02/10/2009 02:54 PM

:ضحك:
بصراحة اسميني فهمت كل شئ ...

دكتوره كبرياء 03/10/2009 05:26 PM

:ضحك::ضحك::ضحك::ضحك::ضحك::ضحك:

يسلموو معاليك ع الهشتكه:كاشخ:

المقاتل الرهيب 03/10/2009 05:48 PM

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فهمت شوية

سمرلاند 03/10/2009 08:20 PM

يا حبشتكة يا حبشتكة .. القلب من الحب اشتكى ههههههههههههههههههههههههه ههههههههههه

حلا 1001 03/10/2009 08:23 PM

ثانك يو
طللع حاجات جديده تانيه في القاموس :عيار: :مستحي:

الغدير العذب 03/10/2009 08:29 PM

فهمت كلللللللل حرف انقال

اذا حد يبي يفهم يفكر شوي

بني تغلب 03/10/2009 10:09 PM

ياسلالالالالالالام عليك يا ريس هذه المفروض تكون معلقه جاهليه وخاصة هذا البيت الفصيح:

حبشوش محبوش .. طرطم مرطوش .. فسخ فسيخ .. جطسطو سجسطا...

بني تغلب 03/10/2009 10:10 PM

اقتباس:

أرسل أصلا بواسطة حلا 1001 (المشاركة 11251934)
ثانك يو
طللع حاجات جديده تانيه في القاموس :عيار: :مستحي:



هذه القصيده ممكن يستمدوها منها علماء اللغه ما اشكل عليهم في القاموس او الاعراب :عيار:

بني تغلب 03/10/2009 10:10 PM

اقتباس:

أرسل أصلا بواسطة الغدير العذب (المشاركة 11252040)
فهمت كلللللللل حرف انقال

اذا حد يبي يفهم يفكر شوي



ما يحتاج يفكر

سندس77 03/10/2009 10:54 PM

اقتباس:

أرسل أصلا بواسطة جريحة الزمن (المشاركة 11224484)
إن كانت هذه للفاهمين فكيف هو حال من هي لغير الفاهمين؟؟؟؟؟

عز الله بيكون إعتزال جماعي للشعراء عن كتابة الشعر :كاشخ:


:ضحك: صراحه انك جبتيها وحدي ما فهمت شي لبر:ضحك::كاشخ:

سندس77 03/10/2009 10:55 PM

اقتباس:

أرسل أصلا بواسطة بني تغلب (المشاركة 11253897)
ياسلالالالالالالام عليك يا ريس هذه المفروض تكون معلقه جاهليه وخاصة هذا البيت الفصيح:

حبشوش محبوش .. طرطم مرطوش .. فسخ فسيخ .. جطسطو سجسطا...

أعتقد انها لغه يونانيه قديمه:كاشخ:

سندس77 03/10/2009 10:56 PM

اقتباس:

أرسل أصلا بواسطة المقاتل الرهيب (المشاركة 11249962)
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فهمت شوية

بعدك زين ... أنا ما فهمت:متفكر:

القيصر 03/10/2009 11:01 PM

مشكور معاليك


جميع الأوقات بتوقيت مسقط. الساعة الآن 03:54 PM.

Powered by: vBulletin Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
لا تمثل المواضيع المطروحة في سبلة عُمان رأيها، إنما تحمل وجهة نظر كاتبها